• Helsingin Kamariorkesteri

Musiikkia huilulle ja orkesterille

Updated: Sep 13

Konsertti Temppeliaukion kirkossa 26.11.2021. Sami Junnonen, huilu |

James S. Kahane, kapellimestari. Osta liput täältä.



Helsingin Kamariorkesteri ja kapellimestari James S. Kahane yhdistävät voimansa englantilaisen Resonus Classics -yhtiön kanssa levyttäen kolme huilukonserttoa solistinaan kansainvälisesti arvostettu huilutaiteilija Sami Junnonen. Joaquín Rodrigon, André Jolivet’n sekä Jacques Ibert’n huilukonsertot muodostavat massiivisen, 1900-luvun huilukirjallisuuteen lukeutuvan perinnön.


Ohjelma

  • Joaquín Rodrigo: Pastoraalikonsertto huilulle ja orkesterille

  • André Jolivet: Konsertto huilulle ja jousille

  • Jacques Ibert: Konsertto huilulle ja orkesterille


Joaquín Rodrigo: Pastoraalikonsertto huilulle ja orkesterille

Joaquín Rodrigo (1901–1999) murtautui suuren yleisön tietoisuuteen vuonna 1939 säveltämällään Aranjuez-kitarakonsertolla. Säveltäjä sai samana vuonna kotimaassansa Espanjassa Madridin kuninkaallisesta konservatoriosta musiikin historian professuurin.

Legendaarinen irlantilaishuilisti Sir James Galway tilasi Rodrigolta konserton, joka sai kantaesityksensä Lontoossa lokakuussa 1978. Säveltäjä nimesi teoksen Pastoraalikonsertoksi huilulle ja orkesterille iloittelevia paimenaiheita sekä Aranjuez-konserton tavoin espanjalaista, nostalgista maalaisidylliä musiikissaan kuvaten. Teknisesti poikkeuksellisen vaativan solistisen osuutensa ansiosta Pastoraalikonsertto on saavuttanut pelätyn maineen huilistien keskuudessa. Se kuullaan nyt Suomessa ensimmäistä kertaa kotimaisen huilutaiteilijan esittämänä. Kyseessä on samalla Helsingin ensiesitys.


André Jolivet: Konsertto huilulle ja jousille

André Jolivet (1905–1974) lukeutuu 1900-luvun huilukirjallisuuden keskeisiin säveltäjänimiin. Hänen sävelkielessänsä elegantti ranskalaisuus kohtaa muinaishistorialliset myytit. Jolivet’n erityinen kiinnostuksen kohde musiikissa akustiikan ja atonaalisuuden ohella oli modernismin ja alkukantaisuuden yhdistäminen. Hän matkusteli paljon Afrikan, Aasian sekä Lähi-idän maissa, etsien niiden eksoottisista kulttuureista inspiraation lähteitä sävellystyöhönsä.


Jolivet sävelsi virtuoottisen ja rakenteeltaan kirkkosonaatin kaltaisen, neliosaisen Konserton huilulle ja jousille vuonna 1949 omistaen sen ystävällensä, huilutaiteilija Jean-Pierre Rampalille. Teoksen hypnoottiset melodiat ja ritualistiset tanssit ovat Jolivet’n huilumusiikille tyypillisiä piirteitä. Säveltäjä luonnehti huilua instrumenttina runollisesti “elämän henkäykseksi”.


Jacques Ibert: Konsertto huilulle ja orkesterille

Jacques Ibert (1890–1962) halusi olla oman tiensä kulkija eurooppalaisessa musiikkielämässä, jota vuosisadan vaihteessa leimasi kaksi vallitsevaa suuntausta: ranskalainen impressionismi ja saksalainen ekspressionismi. Hän yhdisteli itsellensä mieluisia historiallisia vaikutteita sekä musiikillisia elementtejä mukaan lukien jazz, luoden samalla omaleimaisen sävellystyylinsä.

Säveltäjän kerrotaan kuunnelleen hymyssä suin Marseille’ssa helmikuussa 1934 Pariisista lähetettyä suoraa radiointia, jossa maineikas ranskalainen huilisti Marcel Moyse kantaesitti Konserton huilulle ja orkesterille. Teos on sittemmin vakiinnuttanut asemansa yhtenä merkittävimpiä huilukonserttoja.

151 views0 comments

Recent Posts

See All