• Helsingin Kamariorkesteri

Amerikkalaiset vuodenajat

Updated: Sep 1

Konsertti Temppeliaukion kirkossa 20.10.2020. Aku Sorensen: kapellimestari, viulu. Rekisteröidy nyt.


“Elä jokainen vuodenaika niiden olinaikana; hengitä niiden ilmaa, juo niiden juomia, maista niiden hedelmät ja antaudu maan vaikutusvoimalle.” Henry David Thoreau

Helsingin Kamariorkesteri palaa koronaviruksen aiheuttaman tauon jälkeen kahden amerikkalaisen säveltäjäjätin teoksista rakennetun, aikaa pohdiskelevan orkesterikonserttiohjelman merkeissä. Ajankulultaan pysähtyneen tuntuisten kevään ja kesän jälkeen nämä kaksi teosta tarkastelevat ajan kulkua kahdella erilaisella, mutta toisiinsa liittyvällä tavalla. Aaron Coplandin teos tarkastelee yksittäistä päivää ja muistuttaa kuulijaansa miten hetki ajassa on riippuvainen molempiin suuntiin: siihen, mitä on ollut ja siihen, mitä tulee olemaan. Copland siis muistuttaa siitä, miten paljon auringonnousun ja auringonlaskun välissä voi ehtiä tapahtua. Phillip Glassin teos puolestaan katsoo kokonaista vuotta, syösten kuulijansa paljon suuremman aikayksikön lävitse. Huomaamme, kuinka kaoottista elämä on, ja miten tärkeää onkaan pysähtyä hetkeksi mietiskelemään, mitä meillä on ja missä olemme.

Jos on jotain, mitä kulunut vuosi on opettanut meille, on se, että kuinka nopeasti kaikki mitä on ja voi olla, muuttuu vain pienessä hetkessä. Sitä sietää miettiä.


Ohjelma

  • Phillip Glass: Viulukonsertto No. 2 “Amerikanneljävuodenaikaa” (2009)

  • Aaron Copland: Appalakkien kevät (1972)


Phillip Glass: Viulukonsertto No. 2 “Amerikanneljävuodenaikaa” (2009)

Philip Glassia (s. 1937) pidetään yhtenä 1900-luvun jälkipuoliskon vaikutusvoimaisimmista säveltäjistä. Hänen oitis tunnistettava ja uraauurtava minimalistinen ja jälkiminimalistinen sävellystyylinsä on poikinut palkittua ooppera- ja elokuvamusiikkia, 12 sinfoniaa, 11 konserttoa ja lukemattomia muita orkesteri- ja kamarimusiikkiteoksia.

Toinen viulukonsertto, lisänimeltään “Amerikan neljä vuodenaikaa”, syntyi amerikkalaisen viulisti Robert McDuffien pyynnöstä Glassille säveltää nykyaikainen vastine Vivaldin kuuluisalle Neljälle Vuodenajalle. McDuffie oli löytänyt Vivaldin ja Glassin tyyleistä yhteisen taipumuksen “puksuttaa ostinatoja ja mukavia melodioita diskantissa”. McDuffiella oli tilaukselleen vain muutama kriteeri: hän halusi Vivaldiin verraten cembalon tilalle syntetisaattorin, hän halusi neljä kutakin vuodenaikaa kuvaavaa osaa teokselle, ja hän halusi “rock and roll lopun”. Konsertto on tosiaankin McDuffien toiveiden mukaan neliosainen, jossa neljä sooloviulun erillistä kappaletta korvaavat perinteiset kadenssit osien välillä. Jokainen vuodenaika on karakteriltaan erilainen, kaikki tunnuspiirteisesti Glassia, mutta selvästi keskenään erilaisia. Sooloviulun välikappaleet luovat hetkellisen tauon orkesteritekstuuriin – miltei improvisatorisen tilan, jossa solisti saa loistaa. Mielenkiintoista on, ettei yhtäkään teoksen osista ole nimetty minkään vuodenajan mukaan, mikä johtuu siitä, etteivät McDuffie ja Glass päässeet yhteisymmärrykseen siitä mikä osa edusti mitäkin vuodenaikaa ja näin ollen kuulija voi itse päätellä kuulemansa perusteella, mistä vuodenajasta on minkäkin osan kohdalla kysymys.


Aaron Copland: Appalakkien kevät (1972)

Aaron Copland (1900-1990) on yksi tärkeimmistä amerikkalaisista säveltäjistä, jota usein sekä tukijoiden että kriitikoiden keskuudessa tituleerattiin “Amerikkalaisten säveltäjien dekaaniksi”. Hänen harmonisesti avoin tyylinsä määritteli sen, joka tuli myöhemmin tunnetuksi amerikkalaisena sointina, ja Appalakkien kevät edustaa tätä parhaiten.

Teos sai syntynsä sarjana balettimusiikkia, jonka Copland kirjoitti Martha Grahamille, ja se kantaesitettiin vuonna 1944 Graham pääroolissa. Musiikista pidettiin niin paljon, että Copland julkaisi teoksen neljä eri kertaa, sekä sarjana että kokonaisena balettina sekä täydelle orkesterille että alkuperäiselle, 13 soittajan kokoonpanolle. Helsingin Kamariorkesteri soittaa teoksen viimeisimmän vuonna 1972 julkaistun version, eli sarjan 13 instrumentille.

Alun perin teos oli tilattu yksinkertaisesti balettina, jolla oli “amerikkalainen teema” ja nimi Appalakkien kevät kiinnitettiin teokseen vasta pian kantaesityksen jälkeen. Baletti kertoo tarinan nuoren uudisraivaajapariskunnan hääpäivästä. He heräävät, muistelevat mennyttä, nauttivat energisen ja suloisen hääpäivän, ja asettuvat sitten pohtimaan tulevaisuutta auringon laskiessa. Copland itse on kuvannut teoksen 8 eri kohtausta seuraavasti:


  1. Hyvin hitaasti. Hahmojen esittely yksi kerrallaan auringon paisteen loisteessa.

  2. Nopeasti/Allegro. Äkkinäiset jousien unisono-arpeggiot A-duurissa aloittavat tapahtumat. Kohtauksessa on vahva haltioitunut ja uskonnollinen tunne.

  3. Moderato. Morsiamen ja hänen Valittunsa duo – hellyyden ja intohimon kohtaus.

  4. Melko nopeasti. Herätyssaarnaaja katraineen. Kansanomainen tunne – vihjausta seuratansseista ja viulupelimanneista.

  5. Edelleen nopeammin/Subito Allegro. Morsiamen soolotanssi – aavistus tulevasta äitiydestä. Ilon, pelon ja ihmetyksen ääripäitä.

  6. Hyvin hitaasti (kuten alussa). Transitio alkua muistuttavaan musiikkiin.

  7. Rauhallisesti ja virtaavasti/Doppio Movimento. Kuvauksia Morsiamen ja hänen Maanviljelijä-aviomiehensä päivittäisistä puhteista. Sisältää viisi variaatiota Shaker-teemaan [Shakerit ovat kveekareista eronnut 1700-luvun jälkipuoliskolla muotoutunut uskonlahko]. Sooloklarinetilla soitettu teema on peräisin Edward D. Andrewsin kokoelmasta “Yksinkertaisena olemisen lahja” Shaker-melodioita. Käytetyn melodian nimi onkin käytännössä “Yksinkertaisia lahjoja”.

  8. Moderato – Coda. Morsian ottaa paikkansa naapurien keskuudessa. Lopussa pari elää “hiljaisina mutta vahvoina talossaan”. Vaimeat jouset veisaavat ilmoille hiljaisen koraalin. Päätös muistuttaa alun musiikkia.


Koronaa koskevat ohjeistukset: Taataksemme kaikille turvallisen konsertin, ja toimiaksemme Suomen hallituksen ohjeiden mukaan, konsertissa on paikkoja 140. Tämä määrä takaa turvallisen 2m:n istumaetäisyyden yleisölle. Nopeasti muuttuvien olosuhteiden vuoksi lippuja ei voi ostaa ennakkoon. Sen sijaan rekisteröidy sivuillamme nyt taataksesi paikkasi katsomossa ja maksa paikan päälle tullessasi.

73 views
COntact us
Ota yhteyttä
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

© 2018 HELSINKI CHAMBER ORCHESTRA